Intermittent Fasting

Slim'n Beauty is gecertificeerd Intermittent Fasting Expert!

Je hebt er waarschijnlijk wel eens van gehoord: Intermittent Fasting, ook wel kortweg IF genoemd.

De naam zegt het eigenlijk al: Intermittent Fasting draait om vasten. Niet altijd, natuurlijk; dat is immers bepaald geen duurzaam eetpatroon. In plaats daarvan gaat het om de afwisseling tussen wel en niet eten. Je stelt dus bepaalde vastenperiodes voor jezelf in, en alleen daar tussendoor plan je je (gezonde!) maaltijden.

Hoe en wanneer je je vastenperiodes plant, is binnen Intermittent Fasting heel flexibel. In principe kun je doen wat jou goed uitkomt! Natuurlijk zijn er wel verschillende protocollen die relatief veel gebruikt worden. Een voorbeeld is een tijdskader van vijf tot acht uur per dag waarin je eet; de rest van de tijd vast je. Dat betekent dat je je ontbijt bijvoorbeeld pas om twaalf uur neemt, en dan na zes uur niet meer eet. Uiteindelijk is het simpelweg de vraag wat voor jou werkt.

Intermittent fasting is een beproefde methode om vetmassa kwijt te raken. Het maakt afvallen simpel genoeg om het ook écht vol te houden. Talloze bodybuilders, sporters en zelfs niet-sporters hebben hier goede resultaten mee geboekt.


Waarom zo veel celebrities enthousiast zijn over Intermittent Fasting:

http://www.longevitylive.com/editors-choice/why-celebrities-practice-intermittent-fasting/

                                      



  

En de intermittent fasting- en workout tips  van Selena Gomez:

https://www.pkbaseline.com/selena-gomez-weight-loss


Voorbeeld schema Intermittent Fasting

08.00: zwarte koffie, water, kruidenthee

12.00-13.00: maaltijd 1

16.00-18.00: maaltijd 2

19.00-20.00 maaltijd 3


Enkele voordelen Intermittent Fasting:


2 x zo snel afvallen

Eerder noemden we dat het aantal calorieën bij Intermittent Fasting in principe ongeveer gelijk blijft. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het ook gelijk moet blijven. Wanneer je af wilt vallen, kan IF wel degelijk een methode zijn om minder te eten. Als je je in die uren waar je eet niet vol propt, zal dat er immers snel toe leiden dat je toch wat minder calorieën binnen krijgt.

Omdat je lichaam zich aan de nieuwe eetmomenten aanpast, zal je daarbij minder hongergevoelens ervaren. Ook sporten hoeft in combinatie met Intermittent Fasting geen probleem te zijn, is zelfs aan te raden! Uiteraard zolang je maar voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt!

Mensen die aan intermittent fasting doen zijn veel beter in staat vet te verbranden en kunnen dus makkelijker een gezond gewicht krijgen en behouden. De meeste mensen zijn suikerverbranders geworden, doordat ze zichzelf zo hebben ‘getraind’ met wat ze eten. Ze eten doorlopend veel suikers, en omdat hun lichaam continu bezig is die suikers te verbranden verliest het lichaam na verloop van tijd de kennis over hoe het vetten moet verbranden. Vervolgens gaat het lichaam steeds meer om suiker vragen, en dat creëert steeds trek in suiker. Typische ‘suikerverbranders’ hebben erg veel moeite met het verliezen van overtollig vet en moeten dus heel veel moeite doen om ook maar een kilootje af te vallen. Dit kan worden opgelost door te gaan IF-en, want dan leert je lichaam weer om vet te verbranden en wordt je lichaam dus weer ‘fat adapted’, zoals wetenschappers dat noemen.

Met Intermittent Fasting verandert je lichaam in no time van een suiker- naar een vetverbrander!


Klik hier voor meer info:

http://www.martin-macdonald.com/single-digit-body-fat-solution/


Betere hormoonbalans

De balans van je hormonen verbetert sterk wanneer je regelmatig langere periodes vast. Je lichaam wordt gevoeliger voor insuline, wat betekent dat suikers beter en efficiënter uit je bloed opgenomen worden.

Je gaat ook meer groeihormoon aanmaken, wat de aanmaak van spierweefsel ten goede komt. Je vetverbranding versnelt er bovendien door.

De twee belangrijkste hormonen die het vasten beïnvloeden, zijn ghreline en insuline. Ghreline is het hormoon dat het hongergevoel reguleert. Je zult merken dat je in de eerste dagen veel honger hebt en een beetje kribbig bent. Na een aantal weken is dit anders en leert je lichaam beter om te gaan met een lege maag. Je verlegt als het ware het ritme van je lichaam, net zoals je dat doet als het dag- en nachtritme verandert. Het is even wennen, maar uiteindelijk stel je je erop in.

Tijdens het verteren van een maaltijd worden de voedingsstoffen in het verteringsstelsel afgebroken tot glucose en afgegeven aan het bloed. Hierdoor krijg je energie en stijgt de bloedsuikerspiegel. In eerste instantie wordt het overschot aan glucose opgeslagen als glycogeen in de spiercellen en de lever, maar de hoeveelheid glycogeen die opgeslagen kan worden is beperkt. Om voedingstoffen op te nemen in het lichaam wordt insuline vrijgemaakt. Dit hormoon stimuleert onder andere de opname van voedingsstoffen in cellen en de vetvorming en het remt de vetverbranding.

Uit onderzoek komt naar voren dat intermittent fasting de insulinegevoeligheid van de spiercellen vergroot. Dit zorgt voor een betere opname van voedingsstoffen door je spiercellen bij dezelfde concentratie insuline. Hierdoor hoeft minder insuline afgegeven te worden, wat leidt tot een verminderde vetvorming en de vetverbranding minder geremd wordt.

De lage bloedsuikerspiegel stimuleert ook de afgifte van groeihormonen. Deze hormonen stimuleert de eiwitsynthese in de cellen. Ook beïnvloedt het groeihormoon de verbranding van lichaamsvet.


Meer focus en energie

De gezondere hormonen zijn echter niet de enige reden om aan Intermittent Fasting te doen. Veel mensen rapporteren ook dat hun nieuwe eetpatroon voor meer concentratie en energie zorgt. Je bloedsuikerspiegel is immers stabieler, waardoor je minder schommelingen in je humeur en focus hoeft te verwachten.

Ook hoef je je niet constant bezig te houden met de vraag of je iets kunt snacken – je hebt immers heel duidelijke kaders voor jezelf. Zodra je lichaam zich hierop in heeft gesteld, zal je veel minder met eten bezig zijn. Intermittent Fasting kan dus ook een manier vormen om een helderder hoofd te kweken!

Zes kleine maaltijden?

Maar hoe zit het dan met dat welbekende voorschrift van zes kleine maaltijden per dag? Die waren toch nodig om ervoor te zorgen dat je stofwisseling op gang blijft? Die oude mythe blijft maar rondzwerven, terwijl er volgens onderzoek weinig van waar blijkt. Uit experimenten komt steeds opnieuw dat het niet uitmaakt hoe je je eten over de dag verdeelt! Uiteindelijk gaat het erom hoe veel calorieën je binnenkrijgt, en uit welke macronutriënten die komen. Of dat nu in zes of twee maaltijden is, is voor je lichaam niet van belang. Intermittent Fasting legt dus zeker niet opeens je stofwisseling stil.

Ten slotte is het natuurlijk wel van belang dat je de hoeveelheid calorieën nog steeds goed in de gaten houdt. Merk jij dat je je alleen maar helemaal vol gaat proppen om de achttien uur vasten door te kunnen komen? Goede kans dat Intermittent Fasting dan voor meer nadelen dan voordelen gaat zorgen.


Intermittent Fasting heeft ontzettend veel gezondheidsvoordelen die al vanaf 1946 intensief worden onderzocht en gelukkig ook worden vastgelegd in onderzoek.

* celvernieuwing tijdens het vasten

* anti- aging

* optimaal metabolisme

* stabiele hormoonhuishouding

* verbeterd geheugen

* betere nachtrust

* toename concentratie

* bescherming tegen Alzheimer en Parkinson

* ultiem wapen tegen welvaartsziekten

*snel en moeiteloos afvallen

* stabiel gewicht behouden

* emotionele stabiliteit


Waaruit bestaat mijn begeleiding


* Uitgebreid intakegesprek van 1 uur
* 6 coaching sessies/consulten verdeeld over 3 maanden
* 3 x vetpercentage meten
* Persoonlijk eat window en calorieënprofiel
* Op maat gemaakt specifiek eetschema
* Een persoonlijk boodschappen advies op jouw specifieke behoefte
* Tailormade recepten speciaal voor jouw caloriebehoeften van Paleo chef Linneman

Uiteraard ben ik altijd bereikbaar per app, email e.d. !


Dit traject kost normaal € 625,--, wanneer je deze maand start krijg je maar liefst 20% korting!


Meer info? Maak vrijblijvend aan afspraak, je bent van harte welkom!!!